Angelica Barbiero's profile

How design can save your life // designis


IT
"how design can save your life” è un viaggio attraverso le potenzialità nascoste del design. Attraverso l’utilizzo di carte pregiate, tecniche di stampa accurate, si vuole sottolineare l’artigianalità nella progettazione, che spesso viene intesa come un qualcosa di meccanico. 
Si invita a riflettere non solo la nostra immagine, ma anche a scrutare dentro di noi per comprendere che lo strato superficiale delle cose non rappresenta di certo la realtà assoluta.

EN
"how design can save your life" is a journey through the hidden potential of design. Through the use of fine papers, accurate printing techniques, it aims to emphasize craftsmanship in design, which is often understood as something mechanical. 
It invites us to reflect not only our image, but also to peer inside ourselves to understand that the surface layer of things certainly does not represent absolute reality.


IT
Mediante l’unione di due carte pregiate della cartiera Fedrigoni: Splendorlux ferro e Materica Gesso, si è dato vita a una box attentamente progettata per contenere gli elementi principali del progetto. Le carte sono state scelte  per restituire una sensazione tattile specifica, data dalla presenza di fibre di cotone e del legno, che permette di riconnetterci con la natura.

EN
Through the combination of two fine papers from the Fedrigoni paper mill: Splendorlux ferro and Materica Gesso, a carefully designed box was created to contain the main elements of the project. The papers were chosen to return a specific tactile sensation, given by the presence of cotton fibers and the wood, which allows us to reconnect with nature.


IT
In linea con ciò, sottolineando l’aspetto partecipativo del design, nasce “designis”. Si è progettata una piccola box, contenente un cartoncino, un foglio illustrativo e un pastello a cera, per permettere ad ognuno di esprimere sé stessi in relazione al design.

EN
In line with this, emphasizing the participatory aspect of design, "designis" was born. A small box, containing a card, an illustration sheet and a wax crayon, was designed to allow everyone to express themselves in relation to design.


IT
Si è chiesto, poi, a un campione di venti persone di abbandonare tutte le regole e di riconnettersi con il "fanciullino" che è in noi. Ciò ha permesso la creazione di un caleidoscopio di opinioni, frutto della collaborazione di persone con differenti personalità e tratti unici.

EN
A sample of twenty people were asked to abandon all rules and reconnect with the Giovanni Pascoli "little child". This allowed the creation of a kaleidoscope of opinions, the result of the collaboration of people with different personalities and unique traits.


IT
Con la carta Splendorlux ferro si è dato vita ai cosiddetti Manifesti Specchio. Attraverso la loro capacità di non restituire un riflesso nitido, è possibile offrire a chiunque la possibilità di immergersi nella realtà rappresentata nel manifesto senza sentirsi limitat* dalla propria percezione di sé. Questa scelta intenzionale invita a esplorare una nuova dimensione del proprio essere, sottolineando che il riflesso non è ciò che definisce la nostra identità.

EN
Splendorlux ferro paper has been used to create so-called Manifesti Specchio. Through their ability to not return a sharp reflection, it is possible to offer anyone the opportunity to immerse themselves in the reality represented in the poster without feeling limited by their own self-perception. This intentional choice invites one to explore a new dimension of one's being, emphasizing that reflection is not what defines our identity.

How design can save your life // designis
Published:

Owner

How design can save your life // designis

Published: